ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت

ساخت وبلاگ
یکتاپرستیِ زرتشت و ثنویت در الهیاتِ مغان :: aleshanee aleshaneeسعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است ! ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه! طبقه بندی موضوعی کلمات کلیدی بایگانی آخرین مطالب پیوندهای روزانه پیوندها يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۹:۰۸ ق.ظ ... در آغاز امر به‌موجب یسنای سی‌ام ، اهورامزدا جهان را بیافرید و سپس عده‌ای از بدکاران از روی قصد و آگاهی و شعور ، بدی را برگزیدند و به انگرمینو پیوستند و بدین‌طریق شرّ و بدی پیدا شد . بنابراین به‌موجب گاثاها ، اهریمن خالق جهان بدی و پلیدی نیست و این مسأله در اوستای متأخر ، به‌ویژه وندیداد ، قانون‌نامه‌ی مغان ، پیدا شد و اهریمن در برابر اهورامزدا خالق جهان شرّ معرفی گردید . به‌طوری‌که در بخش‌های پیشین گذشت ، اساس ثنویت از مغان بود که اهورامزدا را خالق اصل نیکی و اهریمن را آفریننده‌ی اصل بدی معرفی کردند . [...]از نظرگاه زرتشت ، اهورامزدا خدای یگانه معرفی شده و جز او در 'گاثاها' از هیچ خدای دیگری یاد نشده است . اما درنظر هخامنشیان این مطلب به‌صورتی دیگر جلوه‌گر شده . هرچند تعظیم و اهمیت فوق‌العاده‌ای برای اهورامزدا قائل شده‌اند ، با این‌حال خدای یگانه نیست . ...آئین مغان ( هاشم رضی ) ۰ ۰ ۰۲/۰۲/۲۴ نظرات هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت...
ما را در سایت ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0aleshanee6 بازدید : 79 تاريخ : پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402 ساعت: 20:13

شکل کهن آئین مغان :: aleshanee aleshaneeسعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است ! ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه! طبقه بندی موضوعی کلمات کلیدی بایگانی آخرین مطالب پیوندهای روزانه پیوندها سه شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵ ق.ظ شکل کهن آئین مغان یا مجوس را در وندیداد می‌توان یافت . در نظر آنان خدایان حقیقی وجود نداشتند و آنچه که مورد توجه بودند کثیری از عناصر شریر و دیوان بدکار ، جنّ و پری و جادوگران سیاه‌کار محسوب می‌شدند که همواره زندگی عامه‌ی مردم را مورد تهدید و آزار قرار می‌دادند . برای برحذر بودن از ایذاء و شرِّ آنان باید مراسم و آداب ویژه‌ای اجرا می‌شد . جایگاه آنان در شمال فرض بود و از همان سو این مردمان مورد صدمه‌ی دشمنان نیز واقع می‌شدند . پس از آنکه ایرانیان به فلات وارد شدند ، جای شگفتی نیست که خدای مورد توجهی چون ایندرا که خدای طوفان و تندر بود ، در شمار دیوان قرار گرفت چون اثرات وجودی‌اش ویرانی و ترس بود . اغلب این دیوان و عناصر شریر دارای نام و نشانی نیستند ، و شرور و بیماری‌ها و آفات‌طبیعی و بلایا و مصائب می‌باشند : "نابود شو ، ای دیو دروج نابود شو ، ای دیوچهر نابود شو ، ای دیوزاده نابود شو ، و به باختر (شمال) نابود شو ... تو را ای بیماری نفرین می‌گویم ، تو را ای مرگ نفرین می‌گویم ، تو را ای تب (تَفنو) نفرین می‌گویم "[وندیداد ۲۷ XX,7/VIII]  در وندیداد نظایر این جملات و آیات و نفرین‌نامه‌ها بسیار است . با شدت و حدت عناصر شرّ و دیوانی که تجسم بدی‌ها هستند نفرین و لعن و طعن می‌شوند .[...]دیوان دیو ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت...
ما را در سایت ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0aleshanee6 بازدید : 72 تاريخ : پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402 ساعت: 20:13

... روزه گرفتن در قوانین وندیداد از گناهان بزرگ و مستوجب کیفر و مجازات در هر دو جهان است . ساده‌ترین مجازات برای روزه‌گیر آن بود که وی را از ارتفاعی به بلندی یک‌صد قد آدمی به پائین پرتاب می‌کردند ، چون در اثر گرسنگی با دیو مرگ اَستوویذُتو° همکاری کرده بود [کتاب سد در /۸۳]آئین مغان ( هاشم رضی ) °به‌تعبیری استو-ویذُتو ، دیوی را که قبض‌روح می‌کند و همه‌ی روان‌ها را به‌بند می‌کشد ، می‌توان با عزرائیل (ملک‌الموت) مقایسه کرد . در پهلوی اَستُووهات ، یا اَستُوویداد به‌معنیِ جداکننده‌ی استخوان‌ها است .[وندیداد (هاشم رضی)] ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت...
ما را در سایت ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0aleshanee6 بازدید : 58 تاريخ : پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402 ساعت: 20:13

فیثاغورث (پیتاگوراس) ، وی در ظاهر و برابر با مدارک موجود ، نخستین کسی است که به بابل و ایران سفر کرده و با آئین مغی آشنایی پیدا کرده . دقیقاً از سال‌زاد و مرگش آگاه نیستیم . شاید به‌سال ۵۸۳ پیش از میلاد زاده شده باشد و در پایان این سده نیز درگذشته است . انگیزه‌ی اصلی وی از سفر ارضای حس کنجکاوی و کسب دانش مغان بوده است . اما ظاهر امر حاکی از آن است که قصد خدمت در ارتش آسارهادون را داشته است .فیثاغورث پیش از مرگ کوروش بزرگ زندگی می‌کرد برخی ورود وی را به مصر همزمان با جنگ کمبوجیه با مصریان می‌دانند که در مصر به اسارت ایرانیان درآمده و از آنجا با سپاهیان ایران به بابل رفته و ۱۲ سال میان کلدانیان و مغ‌ها زیسته است .° [...]نویسندگان قدیم یونان درباره‌ی سفر فیثاغورث به ایران و آشنایی با زرتشت ، یا فلسفه‌ی مغان و آموختن سحر و نجوم نزد مغان کلدانی ، اشاراتی کرده‌اند . آئین مغان ( هاشم رضی ) °مغان کلدانی (که در بین‌النهرین و ایران زندگی می‌کردند) وجوه تمایزی با مغان ایرانی داشتند ؛ مغان کلدانی به ستاره‌شناسی ، سحر ، جادو و جادوپزشکی اشتغال داشتند و کلمه‌ی اروپایی Magi برداشتی از نام همین فرقه است ؛ درحالیکه مغان ایرانی فرقه‌ای مذهبی بوده و سلوکی فلسفی داشته‌اند ... ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت...
ما را در سایت ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0aleshanee6 بازدید : 82 تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1402 ساعت: 22:53

میان همه‌ی روزهای سال تنها جشنی که بیش از همه‌ی جشن‌ها برایشان معتبر است (برای پارس‌ها) و آن‌را باشکوه برگزار می‌کنند جشن روز تولد می‌باشد . در چنین روزی مرسوم است که خانه‌ها را باشکوه می‌آرایند و زینت می‌کنند و فرش‌های رنگین می‌گسترانند . در این جشن ثروتمندان شتر یا گاو یا اسبی قربانی کرده و پس از تمیز کردن ، آن را درست و تمام کباب می کنند . طبقات فرودست‌تر به قربانی کردن چهارپایان کوچک قناعت می‌کنند . ایرانیان اصولاً غذاهای پُرگوشت کم می‌خورند ، اما برعکس از میوه‌ها بسیار استفاده کرده و چندین ظرف پُر از میوه در سفره می‌نهند . ... پارس‌ها به شراب علاقه‌ی بسیار دارند . در میان جمع بسیار مبادی آداب می‌باشند ... . رسم عمومی میان ایرانیان چنان است که به هنگام مستی درباره‌ی مسائل فکر کرده و مشاوره می‌نمایند . هرگاه موضوعی پیش آید در یک مجلس مهمانی باده‌نوشی کرده و پس از مشاوره تصمیم می‌گیرند . آنگاه روز بعد صاحب‌خانه حامل تصمیم و همفکری آنان را پیش آورده و دوباره درباره‌ی آن تجدیدنظر می‌کنند . هرگاه در آن‌حال نیز رأی‌شان مورد تصویب واقع می‌شد بدان عمل می‌کردند ، و هرگاه آن‌را نمی‌پسندیدند عمل نیز نمی‌نمودند . همچنین برعکس هرگاه در حال عادی مشاوره می‌کردند و درباره‌ی مسأله‌ای رأی می‌دادند ، در حال مستی نیز درباره‌ی آن تجدیدنظر می‌کردند . اما همواره رعایت اعتدال را در غذا و شراب مرعی می‌داشتند ایشان به همسایگان کشور خود بسیار ارج و احترام می‌گذارند و گرامی‌شان می‌دارند . سایر کشورها و مردم آنها را به هر نسبتی که از آنان دورتر باشند کمتر احترام نهاده و عزیز می‌شمارند . علت این مسأله آن است که خود را از سایر مردم برتر و بالاتر می‌دانند و معتقدند که هرچه کشوری به آنان نزدیک‌تر باشد ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت...
ما را در سایت ترویج اندیشه ، نابرابری ، رسانه و قدرت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0aleshanee6 بازدید : 64 تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1402 ساعت: 22:53